Nowy system gospodarki odpadami komunalnymi
Szanowni Państwo!
Od 1 lipca 2013 r. obowiązuje
nowy system gospodarki odpadami komunalnymi.
Do jego wdrożenia zobligowąła nas znowelizowana z dniem 1 stycznia 2012 r. ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Narzuciła ona gminie przejęcie obowiązków właścicieli nieruchomości w zakresie gospodarowania wytworzonymi przez nich odpadami komunalnymi. Właściciele nieruchomości zostali całkowicie zwolnieni z obowiązku podpisywania indywidualnych umów na odbiór i wywóz odpadów komunalnych. To na gminie ciąży obowiązek wyłonienia w drodze przetargu firmy, która w jej imieniu odbierać będzie od właścicieli nieruchomości każdą ilość wyprodukowanych przez nich odpadów komunalnych. W zamian zgodnie z zapisami ustawy, Gmina Miasta Głowno pobiera od właścicieli nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, która uwzględnia koszty odbierania, transportu, zbierania, odzysku, w tym recyklingu, a także unieszkodliwiania odpadów.
Z terenu Gminy Miasta Głowno odbiorem i zagospodarowaniem odpadów komunalnych zajmuje się firma REMONDIS Sp. z o. o. Zawodzie 18, 02-981 Warszawa. Oddział w Łodzi, ul. Zbąszyńska 6, 91-342 Łódź
DEKLARACJA
Ustawowym obowiązkiem właściciela nieruchomości jest złożenie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Właściciele nieruchomości położonych na terenie miasta Głowna składają deklaracje do Burmistrza Głowna w terminie:
1) 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca,
2) do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastapiła zmiana.
* Przypominamy o odpowiedzialności karnej za podanie w deklaracji danych niezgodnych ze stanem faktycznym.
Zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej w Głownie XVII/158/19 z dnia 30.10.2019 r. od 1 stycznia 2020 r. Rada Miejska uchwaliła stawkę:
- 33,50 zł od mieszkańca
- 67,00 zł od mieszkańca w przypadku niewypełniania obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny na mocy ustawy obciążone pozostaną podwyższoną stawką
- Zwolnienie z części opłaty za gospodarownie odpadami komunalnymi w wysokości 2 zł miesięcznie obejmuje właścicieli nieruchomości, którzy zagospodarowywują bioodpady w przydomowych kompostownikach
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi regulowana będzie kwartalnie, bez uprzedniego wezwania:
- za I kwartał do 31 marca danego roku,
- za II kwartał do 30 czerwca danego roku,
- za III kwartał do 30 września danego roku,
- za IV kwartał do 31 grudnia danego roku.
W przypadku zmiany wysokości opłaty miesięcznej, nowa jej wysokość obowiązywać będzie od miesiąca nastepującego bezpośrednio po miesiącu, w którym dokonano zmiany.
Właściciele nieruchomości będą mogli dokonać opłaty przelewem na rachunek bankowy lub w kasie Urzędu Miejskiego w Głownie (ul. Młynarska 15).
ŻADNYCH DODATKOWYCH OPŁAT
Oprócz powyższych opłat właściciele nieruchomości nie ponoszą żadnych dodatkowych kosztów związanych z pozbywaniem się wyprodukowanych przez nich odpadów komunalnych.
CO W ZAMIAN ZA OPŁATĘ?
Gmina odbiera:
- zmieszane odpady komunalne nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie w przypadku zabudowy jednorodzinnej i raz w tygodniu w przypadku zabudowy wielorodzinnej oraz wielolokalowej,
- selektywnie zgromadzone odpady takie ja: papier, szkło, tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe nie rzadziej niż raz w miesiącu, odpady ulegające biodegradacji ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów 1 raz na dwa tygodnie w przypadku zabudowy jednorodzinnej oraz raz na dwa tygodnie w przypadku zabudowy wielorodzinnej lub wielolokalowej,
- odpady wielkogabarytowe, meble i zuzyte opony - nie rzadziej niż dwa razy w roku.
Dodatkowo właściciel nieruchomości będzie mógł nieodpłatnie, w każdej ilości dostarczyć do punktu selektywnego zbierania odpadów: papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło, opakowania wielomateriałowe, odpady komunalne ulegające biodegradacji, zuzyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, przeterminowane leki i chemikalia, opakowania po farbach i lakierach, zużyte baterie i akumulatory, odpady wielkogabarytowe, budowlane i rozbiórkowe wytworzone poza terenami budowy, zużyte opony.
JAKI JEST CEL?
Narzucone ustawą zmiany w przepisach dotyczących zagospodarowania odpadów komunalnych mają na celu:
* uszczelnienie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi;
* rozwój „segregacji u źródła”;
* zmniejszenie ilości odpadów komunalnych, w tym odpadów ulegających biodegradacji, kierowanych na składowiska odpadów;
* zwiększenie liczby nowoczesnych instalacji do odzysku, w tym recyklingu, oraz unieszkodliwiania odpadów komunalnych w sposób inny niż składowanie;
* całkowite wyeliminowanie nielegalnych składowisk odpadów, a tym samym zmniejszenie zaśmiecenia lasów i terenów rekreacyjnych;
* prowadzenie monitoringu postępowania z odpadami komunalnymi;
* zmniejszenie dodatkowych zagrożeń dla środowiska, wynikających z transportu odpadów komunalnych z miejsc ich powstania do miejsc odzysku lub unieszkodliwiania, przez podział województw na regiony gospodarki odpadami, w ramach których prowadzone będą wszelkie czynności związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi.
Numer konta na który można wpłacać opłatę za wywóz odpadów:
14 8787 0000 0024 6899 2000 0028