O segregacji odpadów i nie tylko
W związku z powtarzającymi się pytaniami mieszkańców składających w Urzędzie Miejskim w Głownie deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, poniżej zamieszczamy dodatkowe wyjaśnienia:
1. Do kiedy muszę uregulować pierwszą opłatę „śmieciową”?
Nowy system gospodarowania odpadami zacznie obowiązywać od 1 lipca, natomiast pierwszą opłatę z tego tytułu należy uregulować do 30 września. W dalszym etapie płatności te regulowane będą: za I kwartał do 31 marca danego roku, za II kwartał do 30 czerwca danego roku, za III kwartał do 30 września danego roku, za IV kwartał do 31 grudnia danego roku.
2. Czy będzie możliwie obniżenie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i czy można będzie ją regulować miesięcznie, a nie tylko kwartalnie?
Odp. Opłata (w Głownie to miesięcznie 11 zł od osoby – w przypadku segregowania odpadów i 13 zł od osoby – gdy segregacji tej nie będzie) ma pokryć faktyczne koszty funkcjonowania całego nowego systemu. Intencja jest więc taka, by gmina po prostu nie musiała tej działalności dotować. Gmina nie może natomiast na działalności tej zarabiać. Jeśli zatem po przetargu, w drodze którego wyłoniona zostanie firma zajmująca się odbiorem i wywozem odpadów okaże się, że opłata będzie mogła zostać obniżona i nie będzie ku temu przeszkód formalnych, wówczas Burmistrz Głowna z propozycją takiej obniżki wystąpi.
Opłatę można regulować zarówno raz na kwartał, jak i raz na miesiąc lub – jak kto woli – raz na tydzień. Warunkiem jest tylko to, by wyliczona w deklaracji należność od każdej z nieruchomości wpłynęła do miejskiego budżetu przed upływem kolejnego kwartału.
3. Jak rozumieć należy pojęcie segregowania odpadów? Czy muszę oddzielnie gromadzić szkło, oddzielnie plastik, papier itp.?
Odp. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Głowno, a dokładnie jego § 14 dopuszcza zbieranie papieru, szkła, tworzyw sztucznych, metali i opakowań wielomateriałowych w jednym pojemniku lub worku. A zatem wystarczy, że właściciel nieruchomości zapewni do segregacji dwa pojemniki lub worki. W jednym będzie gromadził wspomniane już odpady poddawane recyklingowi tj. papier, szkło, tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe, zaś w drugim – odpady zmieszane, wśród których znajdą się np. odpadki kuchenne.